هكذا يفكرون؟؟؟؟ لهذه الاسباب ينامون مرتاحى الضمير!!!!

27 Jan

بسم الله الرحمن الرحيم

رابط مختصر :

http://wp.me/pIPns-X

بدون تعليق هاحطلكم اراء  مش مهم  الشخصيات الى قالتها بس بالفعل بتعرفك مبررات من يحكمونا فى بقاء الحال كما هو عليه

اولا مع الشخصيه الاولى :

انا:يا رب اقابلك بكره وتكون تبت كده والله راحه نفسيه وربنا معاك من قلبى لانك بجد صعبان عليا

الوطنى :يلا بقى ربنا يعينك وتلاقى الى بتدور عليه علشان تودينا فى داهيه

انا:يا عم حتى لو لقيت الى بدور عليه انتو بيهمكوا الريس مفيد شهاب رجع فى كلامه هايبقى احسن منك يعنى لا بس صياعه ان ما فيش ارشيف

تعرف يا ريس المشكله انكو طلعتوا ناصحيين وشيلتوا الارشيف كان زمانكم اتفضحتوا اكتر ما انتو مفضوحين بسبب موضوع البرادعى

بس خود الوعد ده منى لو البرادعى جه هاخشلك كليه حقوق مخصوص وهازاكر اجيب امتياز واطلع محامى كبير مله اوى

واطلع بعدها ادافع عنك هاقولهم يا جدعان الراجل ده نيته حلوه بس اصحاب السوء الى عملوا فيه كده

ومك جاى يا كبير وربنا ما بينساش يا ظلمه يالى خربتوا البلد افرح اوى باذن الله اخركم سنتين وهاتشحتوا بعدها ابقى افكرك يا ريس

الوطنى:طيب كويس انك تدخل الحقوق وتدافع عنى ..نتقابل وقتها بس ابقى خد بالك منى

ايش عرفك انى عملت خميره حلوه ..دى خميره زى الفل ..روعه وفظيعه ..تعالى خد لك شويه

ولا فرد عضلات ولاحاجه ..دى نتيجه انتخابات حره ومنظمه ودقيقه وعلانيه وفيها تنافس شريف

ههههههههههههههههههه..مبروك لمكرم ..خلى روحك رياضيه

…………………………………………………………

……………..

ثانيا مع الشخصيه التانيه :

….

مش هاكتر فى الاسئله لان الاسئله الى طرحتها على لسان كل مصرى بس الاجابات الى كتير منكم مش متخيل انه عارفها

هاقولكم الردود بس هنا لانها مالهاش دعوه بالاسئله

اتفضلوا

احمد عز مش كثرة بس مصالحه مربوطة بشبكة كبيرة مستفيدة من وجوده …هو اقوي من مليون فقير

انا :الشخصيات الى بيحترمها فى الوطنى

انا ….حسام بدراوي رغم اختلافي معاه ….ممكن اقولك هشام مصطفي خليل و ابوه من قبله و ممكن اقولك هشام الشريف …عبد المنعم سعيد

انا :هل الاغنياء هما الى هايغيروا البلد

ههههه لا هتغير البلد …مش الفقراء صدقني ..يعني انت لما تغير ال2 مليون بتوع مارينا و تغير مصالحهم كل مصر هتتغير .

انا :انتو بتنضموا للوطنى عشان الوظائف

برضه تسطيح حكاية البحث عن وظائف ..في طبعا ..لكن مش الكل و مازال هناك كثير عندهم قناعات بالاستقرار ضد الفوضي …حتي لو مش صح

انا بقولك شبكة مصالحه مش هو …و مش تغير الكلام

و عموما طول ما المعارضة فيها شباب بيسطح الامور زيك كده صدقني هتفضلوا اخركم سلم نقابة الصحفيين

انا بقولك ان شبكات المصالح المستفيدة من الاوضاع الحالية اقوي بكثير من مليون فقير لان الفقراء مش هيغيروا …الطبقة الوسطي


انت نقلت من الفكر للقيادات ؟؟؟

انا :انتو الشباب الواعى الى عارف مصلحته فين

يا ابني لو في حد واعي في البلد دي كنا اتقدمنا …بلدنا بتتخلف بينا

لا مصالح و تعالي افرجك علي شباب زي الورد مش اعضاء في الحزب و شايفين ان مبارك و ابنه الاصلح و بيشتغلوا في شركات عالمية

بفرض ان كل كلامك صح …برضه مش انتوا البديل …انتوا يدوب ده اخركم …تسطيح الامور و حدف الطوب و الاتهام بالفساد للكل

يعنى انت شايف ان الباشا جمال احق بالرئاسه صح ؟

انا شخصيا عندي مليون سبب ان جمال مبارك هو اسوأ من يقود مصر :))))مش بقولك انت قديم اوي


اننتوا حافظين شوية قوالب و صدقوني مفيش اي عمق للتحليلات بتاعتكم …و علشان كده برضه اخركم لسه سلم النقابة 😛


خلاص …. خليك اتكلم عن المنظومة الفاسدة ..برافووو…في سؤال في العلوم السياسية مهم جدا …هنعمل ايه ؟؟؟ هنصحي الصبح نعمل ايه .؟

اللي انا بقوله ان جزء من المنظومة فاسد لكن الجزء الاكبر مش كده و لكن مرتبط بمصالح حقيقية و مشروعة و انتوا مازلتم بعيد عن الاثنين

انت مش معترف اساسا بجزء المصالح المشروعة و ماسك في الفساد ..كل سنة و انت علي سلم النقابة 😛

طب والناس الفقرا نعمل فيهم ايه ؟ الى مش عارفين ياخدوا ارواكل من عند جمعيه المستقبل ؟

ما هي القضية مش كراهية و حب …اصلها مش رواية لاحسان عبد القدوس ..هي مصالح و سياسة و قوة و تأثير

و انت شايف المصالح من منظور ضيق برضه

يا استاذ انا هسألك السؤال الصح ….مين اللي المفروض يقود التغيير ؟؟؟

انا :يعتمده على طبيعه التغيير


التغيير نحو نظام فيه عدل و ديمقراطية و فرص متكافئة و متقدم زي كل الدول المحترمة اللي بنشوفها علي التلفزيون

انا :اكيد مش السبب فى الخراب ؟

مش مختلفين …بس هنختلف بقي علي تكسير الرصة دي ازاي


انا اصل افكاري كثير و غزيرة و تصدق بالله انا في الحزب الوطني و عمري ما اشتريت الجمهورية ده …انت قلبك جامد فعلا 😛

لا الاصلاح من جوة مرتبط اساسا بفكرة المصالح …شبكة المصالح المشروعة مرتبطة هيكليا بوجود حزب و كذلك شبكة الفساد ..يتبع

شبكة المصالح اقوي بكثير من الفساد …يعني في حاجات مشروعة و في حاجات مش مشروعة ..انت محتاج تفك الارتباط ده و تحسس الناس …يتبع

و تحسس الناس ان مصالحهم في كل الرصة اللي انا قولتها دي مش في دعاوي الاستقرار الزائفة

لما الناس المتعلمة المثقفة دي لوزير حق مش حقه لمجرد انه وزير يبقي هنا بقي محتاجين نفك الارتباط ده بين المصالح و الفساد

ماازل الحزب الوطني رغم كل مشاكله هو المعبر عن مصالح القطاعات اللي تملك التغيير الحقيقي و اللي هي مغيبة تماما او اعضاء في الحزب

طبعا مع عدم اغفال غياب البديل : P

وانهو وزير باه الى انت قولتله ما تقافش فى الممنوع بتاع التنميه الاداريه صح ؟

هههه كان احمد شفيق و مكنتش اعرف انه رئيس مجلس امناء مارينا …و التانية اقوي من الاولي

علي فكرة انا قولت لجمال مبارك شخصيا علي حكاية الناس المحترمة دي

انت بتتكلم علي الوزير …لا قولتله عالطول و حتي الحارس كان بيبص ليا شذرا

و علي فكرة و حياة امي انا عمري ما في حتة بقول انا في الحزب ولا بجيب سيرة حتي انا عامل 3 محضر لوزير الداخلية في المطار و مش قولت

و عامل 3 محاضر لوزير النقل السابق و محضر المطار كان بسبب انهم مش حاطين يافطة ان الركن ممنوع و لما صاحبي ركن قالوا هات مخالفة

و قولت للظابط الوزير بتاعكم بيلم اتاوة و انا هعمل محضر 🙂 قالي انت بتشتغل ايه قولتله مواطن …تصدق سكت 🙂 مش هتصدق انت انا عارف

انا :طب من الاخر كده شايف ان على ايديكم الاصلاح بعد اد ايه؟

هههههه ابقي قابلني البلد دي عايزة ثورة 😛 😛 ههههههههه

انا : بس الثوره دى هاتحاكمكم ؟

يا سيدي مفيش محاكمة و لا بتاع انا مش اخدت جنيه من الحزب انا مديون اساسا …تهمتي ايه يعني ؟؟؟ انا مليش تهمة …

اخرها هتحرم من ممارسة السياسة و كده كده البلد مش فيها سياسة اساسا نمارسها

http://masreliba7ebaha.blogspot.com/2008/03/blog-post_15.html انا كتبت ضد الامن هنا علي فكرة علشان مش تقول مش بيكتب

و سلام يا سيدي سعدت بيك و الله

Leave a Reply

